للمتابعة اضغط هنا

تحرك مهم في ملف الدولار.. ليه مصر قررت ترجع لأسواق الدين العالمية بعد غياب 3 سنين؟

0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف
تابعنا علي تليجرام

 

 

هو ليه بعد 3 سنين من التوقف مصر عاوزة ترجع تاني لأسواق الدين العالمية؟ هل ده بسبب ضغوط مالية ولا استراتيجية مدروسة؟ وإيه قصة مؤشر "جي بي مورجان" للسندات اللي بنسمع عنه، وليه مصر مهتمة ترجع ليه من جديد؟ والسؤال الأهم: هل الخطوة دي هتكون هي الحل لأزمات الاقتصاد المصري؟ .. تابعوا الفيديو ده للآخر وهتفهموا كل التفاصيل

 

مصر كانت غايبة عن أسواق الدين العالمية لمدة 3 سنين تقريبًا، بس في الفترة الأخيرة الحكومة المصرية أعلنت عن نيتها للرجوع للأسواق دي من جديد.

طب ليه دلوقتي؟ وليه بعد التوقف ده كله مصر شايفة إن الرجوع لأسواق الدين العالمية هو خطوة مهمة؟

في الحقيقة الاقتصاد المصري بيمر بمرحلة صعبة زي ما إحنا شايفين والتضخم عالي وقيمة الجنيه المصري تراجعت بشكل كبير، وفيه نقص في العملة الصعبة… كل دي عوامل بتضغط على الحكومة علشان تلاقي حلول لتمويل احتياجاتها وواحدة من الحلول دي هي إصدار سندات دولية والرجوع لأسواق الدين العالمية.

رجوع مصر للأسواق دي هيديها فرصة إنها تحصل على تمويل دولي من خلال بيع السندات، وده بيساعدها في تمويل العجز في الموازنة وتخفيف الضغوط المالية.. لكن الموضوع مش سهل، لأن الفوائد اللي هتدفعها على السندات دي هتكون عالية جدًا بسبب الظروف الاقتصادية الحالية.. ومع كده، الحكومة شايفة إن الخطوة دي ضرورية لضمان استمرار الاستثمارات والمشروعات الكبرى اللي بتقوم بيها.

طب إيه حكاية  مؤشر "جي بي مورجان" للسندات وليه مهم لمصر؟

مؤشر "جي بي مورجان" للسندات ده مؤشر عالمي بيقيس أداء سندات الأسواق الناشئة، ومصر كانت جزء من المؤشر ده لحد ما خرجت منه  من فترة  طويلة لكن مؤخرا الحكومة أعلنت عن خطتها للعودة للمؤشر ده.

طب ليه مصر مهتمة ترجع للمؤشر ده بالذات؟

ببساطة، علشان وجود مصر في المؤشر ده هيجذب عدد أكبر من المستثمرين الأجانب للسندات المصرية. و دخول مصر في المؤشر معناه إن السندات بتاعتها هتبقى مرئية أكتر للمستثمرين العالميين، وده هيزيد من فرص التمويل ويقلل الضغوط على الجنيه .

ورجوع مصر للمؤشر ده هيكون بمثابة إشارة إيجابية للمستثمرين الأجانب..و ده معناه إن الحكومة بتتبع خطوات لتحسين أوضاعها المالية وبتحاول توفر بيئة استثمارية مستقرة.. عشان كده المستثمرين ممكن يبقوا أكتر استعدادًا لشراء السندات المصرية حتى لو كانت الفوائد عليها عالية شوية مقارنة بسندات دول تانية.

طب هل ده هيخلي الضغط على الجنيه يقل ويتراجع؟

من أكبر المشاكل اللي بتواجه الاقتصاد المصري حاليًا هي نقص العملة الصعبة، واللي بيأثر بشكل مباشر على قيمة الجنيه..و الرجوع لأسواق الدين العالمية ومؤشر "جي بي مورجان" ممكن يوفر عملة صعبة من خلال تدفقات مالية جديدة، وده ممكن يخفف الضغط على الجنيه ويحسن من وضعه قدام العملات الأجنبية.

بس في نفس الوقت، الخطوة دي فيها مخاطر. الديون اللي هتتحملها مصر بزيادة الإصدار في الأسواق العالمية هتزود حجم الدين الخارجي، واللي بالفعل مرتفع..و ده معناه إن لازم يكون فيه إدارة حكيمة للديون دي علشان ما تزيدش الأعباء المالية على الاقتصاد في المستقبل.

هل ده هو الحل؟

رجوع مصر لأسواق الدين العالمية ومؤشر "جي بي مورجان" خطوة جريئة ومهمة، لكن مش كافية لوحدها..و الحكومة محتاجة تركز على تحسين الاقتصاد بشكل شامل من خلال دعم القطاعات الإنتاجية، جذب الاستثمارات، وزيادة الصادرات..والخطوة دي ممكن تكون جزء من الحل، بس لازم تكون مدعومة بسياسات اقتصادية أقوى علشان نتجنب أي مشاكل مستقبلية.

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق