للمتابعة اضغط هنا

قنبلة موقوتة.. كارثة برج فودة مهدد بالسقوط

0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف
تابعنا علي تليجرام

 

برج فودة أو خازوق فودة بجزيرة الزمالك مازال حديث السوشيال ميديا بسبب محاولات التحايل لبناء جراج على أراضي الغير بسبب مخالفات معمارية جسيمة تناست بناء جراج للبرج أو الفندق عند تأسيسه.
وأثار البرج المهجور من عشرات السنين الجدل بعد محاولات جهات استغلاله رغم المخالفات القانونية والمعمارية الخطيرة ومحاولة فرض الأمر على نادي الجزيرة الرياضي لبناء جراج متعدد الطوابق تحت الأرض بملعب الجولف لكن مجلس إدارة النادي رفض بشدة وبعدها حاولت وزارة الشباب والرياضة التحايل من جديد واقترحت بناء الجراج على أراض مركز التنمية الشبابية الرياضي وواجهت المحاولة اعتراضا كبيراً بسبب صدور قرارات سابقة بتحصين اراضي النادي من اي نشاط مخالف 

أزمة  الپاركينج اتسعت مع كثرة الجدل حول أسباب الإصرار على إنشاءه في أراضي منشآت رياضية تاريخية وعريقة بدل من هدم البرج المخالف وإعادة بناؤه على طرق هندسية سليمة .

الجديد في أزمة برج فودة المعلومات الجديدة والصادمة عنه وأولها  أن  المبني مخالف لكل الضوابط الهندسية وقال أحد رواد السوشيال ميديا " مثلا برج مكون من 50 طابق محتاج تكييفات شكلها ايه؟ تشيليرات ضخمة هي اللي تغطي مبني بالحجم ده….طب حاتحطها فين لا السقف يستحمل ولا المساحة تكفي ده حتي مرة فكروا يعملوا geothermal solution تحت الأرض عن طريق أبيار عميقة تجري فيها المياه للتبريد و كانوا عايزين ياخدوا حديقة الأسماك يعملوا الموضوع ده فيها.  مش بس كده حاتعمل ايه في الحريق!!؟.
وأضاف" لازم خزان ضخم للمياه ملوش مكان و محطة طلمبات حريق ترفع للخمسين دور بحيث يبقي في إطفاء ذاتي ده غير خزانات مياه الشرب كل ده مش معمول حسابه ناهيك عن الدراسة المرورية للمنطقة وانتظار السيارات في حالة تحويله لفندق أو حتي شقق فندقية   الموضوع كارثي!!!!لازم يتهد!".
كارثة أخرى تهدد البرج المهجور بالانهيار إنه طيلة 50 عاما لم يحدث به أي صيانة أو معاينات أو فحوصات هندسية في مبني غاية في الارتفاع.

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق