للمتابعة اضغط هنا

تطور جديد في أزمة سيارات المعاقين.. شوف الحكومة ناوية على إيه؟

0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف
تابعنا علي تليجرام

 

 

جدل كبير صاحب قرار الحكومة بمنع استيراد سيارات ذوي الإعاقة خلال الفترة الأخيرة، والتأكد من استحقاق أصحابها ليها، فناس كتير اترعبت وخبت العربية اللي اشتروها من شخص صاحب إعاقة، وفي غيرهم عربياتهم اتسحبت، طب الحكومة دلوقتي ناوية على إيه؟

بص يا سيدي، مصلحة الجمارك طلعت تعليمات جديدة في الساعات الأخيرة، وكانت بخصوص الإفراج الجمركي عن سيارات ذوي الهمم، وده كان بمنشور رسمي برقم 39 لسنة 2024.

والمنشور ده أكد ضرورة قيام أصحاب الشأن يعني صاحب الإعاقة، أو وكلائهم بإدراج البيانات الأساسية المطلوبة لاستخراج رقم التسجيل المسبق للشحنات (ACID)، وكمان البيانات الجمركية، وفقًا لرقم الإصدار الآلي المستحدث المخصص لسيارات ذوي الهمم، واللي تم تحديده تحت رقم «996 – 999 – 999».

كمان لازم يتم إدراج البيانات الأساسية المطلوبة لتسجيل البيان الجمركي بصورة صحيحة في الحقول المخصصة لها، زي «الاسم رباعي من واقع المستندات الرسمية المطلوبة، الرقم القومي، والعنوان»، وده للمستفيد من السيارة من ذوي الهمم، ومش أي رقم قومي تاني، سواء كان للوصي أو المستخلص.

ومن هنا لازم يتم رفع المستندات الأصلية المطلوبة، زي «القومسيون الطبي– بطاقة الخدمات المتكاملة – بطاقة رقم قومي سارية، أو شهادة ميلاد كمبيوتر حديثة للقصر»، وده بصورة سليمة من غير تكرار مستندات غير مطلوبة، وبالإضافة لكده فلازم برضو يتم إدراج بيانات السيارة كاملة في الحقول المخصصة، زي نوع السيارة، موديل السيارة، رقم الشاسيه، السعة اللترية، وغيرها.

بعد كده، بيتم مراجعة كل البيانات المدرجة من خلال أصحاب الشأن أو وكلائهم من المخلصين الجمركيين المعتمدين، وكمان لازم التأكد من مطابقة البيانات الأساسية المطلوبة (الاسم – الرقم القومي – العنوان) للمستفيد من ذوي الهمم، وده من واقع المستندات المرفوعة والبيانات الأساسية المدرجة في كل الحقول الإجبارية مع تعديل ما يجب تعديله، بجانب التأكد من استيفاء كافة المستندات الأصلية المطلوبة للإفراج، وتسكينها في الحقول الخاصة بها.

وبكده، يقدر الشخص مستحق العربية يحصل على حقه فيها بشكل قانوني وبدون ما يكون عليه أي ملاحظات.

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق