للمتابعة اضغط هنا

جهز ورقك وفلوسك واستعد.. الحكومة تعلن أكبر طرح للشقق في 15مدينة جديدة

0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف
تابعنا علي تليجرام

 

 

نفسك فى شقة ومستنى الحكومة تطرح شقق فى المدن الجديدة.. تعبت من اسعار الشقق والايجارات المبالغ فيها ونفسك تمتلك شقة الفديو ده يهمك ولازم تشوفوا للآخر

 

تخيل كده.. لو قلتلك إن في فرصة ليك إنك تمتلك شقة جاهزة للتسليم فورًا؟ في 15 مدينة جديدة! .. أكيد هتسأل وتوقل يا ترى إيه هي المدن دي؟ وإيه نوع الشقق المتاحة؟ وهل الأسعار فعلاً ممكن تكون مناسبة ؟

استعد.. لأن عندنا أخبار حولة هتغير حياتك!

في خبر أسعد كل المصريين، وزير الإسكان والمرافق والمجتمعات العمرانية، المهندس شريف الشربيني، أعلن عن أكبر طرح للوحدات السكنية الجاهزة للتسليم الفوري! والطرح ده مش صغير أبدًا، ده بيشمل 6575 وحدة سكنية في 15 مدينة جديدة.

أيوة، سمعت صح.. 15 مدينة! المدن دي بتضم: القاهرة الجديدة، العلمين الجديدة، المنصورة الجديدة، 6 أكتوبر، أكتوبر الجديدة، حدائق أكتوبر، بدر، العبور، الشروق، العاشر من رمضان، السادات، المنيا الجديدة، غرب قنا، ناصر (غرب أسيوط)، ودمياط الجديدة.

طيب إيه سبب الطرح الكبير ده؟

وزير الاسكان  وضح إن الطرح ده بيجي تنفيذًا لتوجيهات الرئيس السيسي.. والفكرة إن وزارة الإسكان عايزة تتوسع في طرح الوحدات السكنية بأنواعها المختلفة في المدن الجديدة عشان تلبي احتياجات السوق المتزايدة وتدفع عجلة التنمية.. وطبعًا ده كله لتحقيق رغبات الناس في التملك وبناء مستقبل مستقر ليهم ولولادهم

طب ايه  تفاصيل الشقق المعروضة؟

الطرح ده بيشمل أنواع مختلفة من السكن زي سكن مصر، دار مصر، وجنة. .يعني بغض النظر عن ميزانيتك أو احتياجاتك، أكيد هتلاقي شقة تناسبك!

طيب إيه تفاصيل بعض المدن؟

في القاهرة الجديدة، فيه 700 وحدة سكن مصر بمساحات من 106 إلى 133 متر مربع، و409 وحدة جنة بمساحات بين 100 و150 متر مربع.

أما في 6 أكتوبر، فيه 223 وحدة جنة بمساحات من 100 إلى 150 متر مربع، و22 وحدة دار مصر بنفس المساحات.

وفي مدينة بدر، بيتم طرح 1500 وحدة في عمارات الحي السادس بمساحة 90 متر مربع للوحدة.

والمفاجآت مش بتخلصش! في مدينة العلمين الجديدة، فيه 600 وحدة سكن مصر بمساحات تتراوح من 110 إلى 133 متر مربع، وفي المنصورة الجديدة، فيه 890 وحدة إسكان متميز بمساحات من 95 إلى 99 متر مربع.

يعني ببساطة.. الفرص في كل مكان، وفي كل مدينة جديدة!

طب إزاي احجز واخدشقة من الشقق دي ؟

كراسات الشروط هتكون متاحة على موقع "مسكن" من يوم 27 أكتوبر لحد 26 ديسمبر 2024. يعني عندك وقت تقدم وتعرف كل التفاصيل براحتك.

وكمان هيتم الإعلان عن موعد القرعة العلنية في وقت لاحق، عشان تعرف فرصتك وتكون مستعد.. الحجز هيتم على الموقع الرسمي لهيئة المجتمعات العمرانية الجديدة .. ولسه لحددلوقتى متمش الاعلان عن اسعار الشقق ولانظام سدادالأقساط ومدته

بس المؤكد ان الطرحده فرصة عظيمة، وبيقدم خيارات متنوعة في أكتر من 15 مدينة جديدة.. متفوتش الفرصة دي لو كنت بتحلم بشقة جاهزة للسكن!

استعد، وادخل على الموقع، واطلع على التفاصيل.. يمكن تكون دي الخطوة اللي هتغير حياتك للأفضل!

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق